تبلیغات
نگاه - سوسور، راهنمایی برای سرگشتگان
کتاب و فیلم

سوسور، راهنمایی برای سرگشتگان

نویسنده :ناهید
تاریخ:شنبه 18 شهریور 1396-01:15 ب.ظ

کتاب: سوسور، راهنمایی برای سرگشتگان

نوشته پل بویساک

ترجمه : محمدامین شاکری

نشر یک فکر

 

برای شناخت سوسور ابتدا باید به سبک و سیاق او در تدریس بپردازیم. دغدغه های سوسور در معرفی زبان به عنوان یک " علم" و یک روش جدید در مطالعه ی این علم از اینجا نشات میگیرد که قرار است علمی نوپا را به دنیای اندیشه عرضه کند. وقتی قرار است چنین علمی که هنوز گامهای ابتدایی خود را برمی دارد تدریس شود، طبیعی است که فکت های آن به سختی در قالب و چارچوب و تعریف مشخص قرار می گیرد. سوسور زبانشناسی را نه به مثابه ی یک زبان خاص در کلیتی که فیلسوفان تا آن زمان به آن می پرداخته اند، بلکه به عنوان "مطالعه علمی همه زبانها" معرفی می کند. او معتقد است که حقیقت زبان، تنها با روش علمی قابل دست یابی است. سوسور حقیقت زبان را با یک مثال روشن می کند. او می گوید برای دسته بندی گیاهان باید امر مشترکی را در نظر بگیریم تا بتوانیم چیزی را در دسته و گروه گیاهان قرار د هیم. آن امر مشترک حقیقت گیاهان است. در زبان نیز فارغ از انواع آن- حقیقتی وجود دارد که مشترک است و سوسور نام " لانگ" را بر آن می دهد. هر فرد دارای اندام مناسب برای گفتگو ادست. این اندام با تولد انسان شکل گرفته است. در این شکل از تبییین می گوییم که زبان یک محصول فردی است. اما وقتی قرار است واژه ای از این اندام تولید شود به این تعریف می رسیم که " واژه واحدی است متشکل از یک محصول اکوستیکی به همراه یک " ایده" . در این تعریف، ما توانایی گفتگو را بلحاظ اندام بدنی داریم اما بدون زبان که از دنیای بیرون به ما اعطا م ی شود ، راه به جایی نمی بریم. از این منظر می توانییم بگوییم که " زبان ضرورتان اجتماعی است." لانگ نظامی است که اشتراک تمام زبان هاست. حالا پرسش اینجاست که این نظام یکسان که تشکیل یک نظام واحد زبانی را می دهد چیست؟. لانگ یا این نظام،" پیوند خاصی است بین تصوارات اکوستیکی و ایده." . تصور اکوستیکی ، زنجیره ای از آواهای صوتی است که در زبانی خاص به یک ایده پیوند می خورد. کیفیت تولید یک آوای مشخص، وابسته به زمان و مکان تغییر می کند و اینگونه زبان های مختلف شکل میگیرد. با این تعریف، لانگ از برساختن های فردی می گریزد و تحت کنترل ما نیست. لانگ به قابلیت ذهنی کلی تی مربوط می شود که کارکرد آن پرداختن به نشانه هاست. خواه این نشانه ها صوتی باشند و خواه جزو آن.

 

تعریف نشانه : مراکز تداعی در ذهن، بازنمودهای صوتی را به مفاهیم ذهنی پیوند می دهد. این پیوند درونی و بنیادی، نشانه را تشکیل می دهد. بازنمودهای صوتی و ایجاد نشانه، مطلقا روانشناختی و ذهنی اسند. پس: مراکز استقرار لانگ، مراکز تداعی در مغز افراد است.

لانگ در تعریف سوسور؛ اساس همه ی زبان ها، چه در گذشته، چه حال و چه آینده است. لانگ همان زبانی است که به نظام ذاتی اش تقلیل یافته است. نظامی که بدون آن، همه ی جنبه های دیگر زبان، زبانی بودن خود را از دست می دهند. در نوشته های سوسور، هرگاه که مسئله ی تبیین مفهوم لانگ مطرح است، واژه ی نظام هم به چشم می خورد. این نظام ذاتن به منطق عرفی یا عقلانیت دلالت ندارد. لانگ یک نظام منحصر به خود است که نمی توان آن را به مفهوم سازی تجارب مان از جهان و بیان ایده ها تقلیل دهیم. در حقیقت لانگ مجموعه ای است از تقابل هر ارزش با دیگر ارزش ها. می توان لانگ را به مجموعه ای از نشانه ها تعبیر نمود. مانند بازی شطرنج که فارغ از بازیکنان و نام آنها، این حرکات مهره های شطرنج در تقابل با یکدیگر ادست که مهم است و این نظام و نهاد بازی است که ارزش مهره ها را مسخص می کند. لانگ اساسن پدیده ای اجتماعی   و زمانمند است.

مفهوم همزمانی و درزمانی: هنگامی که ما نظرگاه هم زمانی را برای بررسی زبان برمی گزینیم، آنچه مشاهده خواهیم کرد، موقعیت زبان درست در همان لحظه است. اما با اتخاذ نظرگاه درزمانی، ما در واقع تاریخ زبان را بررسی می کنیم.

 

ذات دوگانه ی زبان: زبان بسته به نظرگاهی که اتخاذ می کنیم، هم پدیده ای ایستاست و هم پدیده ای پویا. ما این اجازه را داریم که هرگاه نیاز بود از یک نظرگاه به نظرگاه دیگر برویم امام اگر قرار است کاری علمی انجام ددهیم، در یک لحظه می توانیم تنها یک نظرگاه را برگزینیم. در هم آمیختن این دو به آشفتگی می انجامد. درک این مسئله مهم است که این دوگانگی معرفت شناختی است، نه یک دوگانه انگاری هستی شناختی. " استاتو"؛ وضعیت ایستای دوسویه از رابطه میان اجزا است. و "موتوس" بخ خود رخ دادها و تغییرات دائمی ای اشاره د ارد که با گذشت زمان در زبان اتفاق می افتد.

 

خودکامگی نوشتار : نوشتار نیروی کهنه گرا و محافظه کار است که از سرعت تغییرات مداوم و طبیعی زبان گفتاری می کاهد.

·         قواعد آواشناختی برای سوسور خیلی مهم بود؛ زیرا سوسور زمانی پا به عرصه ی زبان شناختی گذاشت که پارادایم ها درحال تغییر بودند. دیدگاه طبیعت گرایانه به زبان رفته رفته میدان را به نفع رویکرد جدید علمی خالی می کرد. بنابراین هدف سوسور" معرفت شناختی " و مطالعه زبان های موجود-چه زنده و چه مرده- بود. با چنین هدفی، طبیعی است که تبیین تغییرات تاریخی زبان ها و روابط میان شان مبتنی بر قواعد آواشناختی بود.

 

 



نوع مطلب : کتاب 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.