تبلیغات
نگاه - مبانی نشانه شناسی. بخش دوم
کتاب و فیلم

مبانی نشانه شناسی. بخش دوم

نویسنده :ناهید
تاریخ:سه شنبه 4 آبان 1395-12:25 ق.ظ

کتاب : مبانی نشانه شناسی 2

نویسنده: دانیل چندلر

ترجمه: مهدی پارسا

نشر سوره مهر

 

سوسور : نشانه شناسی دانشی است که به مطالعه نقش نشانه ها به مثابه بخشی از زندگی اجتماعی می پردازد

برای نشان دادن ماهیت مسئله ی نشانه شناسی هیچ چیز بهتر از مطالعه ی زبان ها نیست 30

زبان شناسی شاخه ای از نشانه شناسی است33

تمایز میان لانگ و پارول را مطرح کرد. مطابق با تمایز سوسوری در یک نظام نشانه ای مثل سینما، هر فیلم خاص یک پارول در نظام " زبان" سینما است. تمرکز سوسور بیشتر بر لانگ است تا پارول. روش او مطالعه ی " همزمانی" نظام بود، یعنی وقتی که ما آن را در زمان منجمد می کنیم. مانند عکس. در مقابل "درزمانی" وجود دارد که به تحولات در زمان می پردازد. مانند فیلم. 35

لانگ= زبان= نظامی از قواعد و قراردادهای از پیش موجود و مستقل از افراد

پارول = گفتار= استفاده از لانگ در هر مورد خاص

تاکید بر نشانه های زبانی. به گونه ای آوا محور به گفتار امتیاز داد 44

مدلول سوسوری با ارجاع به واقعیت تشخص نمی یابد بلکه مفهوم ذهنی است، شئی نیست بلکه تصور شئی است 43

تصور او از معنا به طور محض ساختاری و نسبی است نه ارجاعی. معنای یک نشانه در روابط نظام مند آن با دیگر نشانه ها معین می شود و از جنبه های ذاتی دال یا ارجاع به اشیائ مادی ناشی نمی شود. در نظام زبان همه چیز وابسته به روابط است47

برداشت نسبی سوسور از معنا خصوصا افتراقی بود. ماهیت نسبی نشانه قلب نظریه ساختارگرا است. 50

ماهیت اختیاری، نشانه اولین اصل زبان است50

زبان یک صورت است نه یک جوهر 83

اگر کلمات فقط نامگذاری هایی برای مجموعه ای از چیزهای از پیش موجود در جهان خارجی بودند، ترجمه از یک زبان به زبان دیگر بسیار آسان می شد 96

در زبان شناسی این دیدگاه است که ابژه ها را خلق می کند : مدلول هم درست مثل دال قسمتی از نظام نشانه شناختی است، مدلول ها با قراردادهای اجتماعی ساخته می شوند. مدلول محصولی اختیاری از زاویه ی دید فرهنگ است. عدم برابری برای کلمه و شئی اساسا یک اصل سوسوری است 108

معنا از تمایزهای میان دال ها ناشی می شود. این تمایزها خود بر دو نوع اند : همنشینی(روابط درون متنی) و جانشینی(روابط بینامتنی) 127

کل وابسته به اجزائ خود است و اجزائ وابسته به کل ( ساختارگرایی)

سوسور با رمزگان زبانی سروکار داشت و تاکید می کرد که نشانه ها به تنهایی معنادار نیستند و فقط وقتی در ارتباط با یکدیگرند تفسیرپذیر می شوند 221

سوسور هرگز نشانه شناسی را" دانش مطالعه ی نقش نشانه ها به عنوان بخشی از زندگی اجتماعی" نمی دانست310

ساختارگرایی مبتنی بر زبان شناختی : لکان سوسور یلمزلف یاکوبسن

 

رولان بارت :

نشانه شناسی شاخه ای از زبان شناسی است33

بارت نشانه های غیر زبانی را به این علت که در برابر تفسیرها بسیار باز و انعطاف پذیر عمل می کنند سازنده ی زنجیر شناور مدلول ها دانست. در نظر بارت یک دال تهی دالی است که مدلول مشخصی ندارد 120

بخش مهم مسئولیت های نشانه شناسی، تقسیم متون به کوچک ترین واحدهای دلالتی ... سپس جمع کردن آن ها به دسته های عناصر و جانشین و در آخر دسته بندی روابط همنشین است که این واحدها را به هم پیوند می دهد 132

روایت اساسا ترجمه پذیر می باشد ---- روایت بین المللی، بیناتاریخی، بینافرهنگی142

ساختارگراها از تعریف انسان نه به مثابه" آن چه هستند" مثل یک شخصیت، بلکه از طریق" آن چه انجام می دهند" تعریف می کنند 145

هر صورت باید شبیه چیزی باشد و هرگز پیش از آن دیده نمی شود. انسان محکوم به قیاس است 189

بارت می گوید تمرکز الگوی سوسور از نشانه روی دلالت های مستقیم بود و بحث از دلالت های ضمنی را بر عهده نظریه پردازان بعدی گذاشت 210

جدا کردن دال از مدلول و ایدئولوژیک از ملفوظ دیگر آسان نیست 213

بارت محقق صاحب سبک دلالت های ضمین است 215

اسطوره ها ایدئولوژی های غالب زمان ما هستند. بارت در تبعیت از الگوی یلمزلف استدلال می کند که ترتیب بندی های دلالتی یعنی همان دلات مستقیم و دلالت های ضمنی با هم ترکیب می شوند تا ایدئولوژی به وجود آورند 216

اسطوره ها به عملکرد ایدئولوژیک طبیعی سازی کمک می کنند. عملکرد آنها طبیعی ساختن واکنش فرهنگی به عبارت دیگر غالب ساختن رفتارها، باورها و اندیشه های فرهنگی و تاریخی که کاملا طبیعی، عادی، ناخودآگاه، همیشگی و مطابق عقل سلیم به نظر می آیند- اسطوره ها به تمایل ایدئولوژیک در نظام سرمایه داری کمک می کند. * ایدئولوژی ِ سرمایه داری، فرهنگ را به سمت طبیعت سوق می دهد 217

به واسطه ی رمز دلالت ضمنی، خوانش عکس ... همیشه تاریخی است؛ این خوانش وابسته به دانش خواننده است و مانند یک زبان واقعی، اگر نشانه هایش آموخته شوند قابل فهم است 242

پنج رمز که در متون ادبی به کار می روندد: هرمنوتیکی(نقاط بازگشت در روایت)؛ کنش مند( اجراهای اصلی روایت)؛ فرهنگی( دانش اجتماعی پیشین)، معنایی( رمزگان وابسته به رسانه)و نمادین(مضمون ها)252

این زبان است که سخن می گوید، نه مولف 285

متن یک فضای چند بعدی است که در آن تنوعی از نوشته هایی که هیچ کدام منشأ نیستند با هم مخلوط می شوند. متن بافته ای از نقل قول هاست .. نویسنده تنها می تواند ژستی را که همیشه پیش رو دارد تقلید کند. تنها قدرت او به هم آمیختن نوشته ها و تقابل دادن برخی با برخی دیگر است طوری که هیچ کدام مهم تر از آن یکی نیست. برای بارت نوشتن شامل یک فرایند ابزاری از ضبط افکار و احساسات از پیش شکل گرفته نیست( که از مدلول به دال برسد). نوشتن عبارت از کار با دال ها و رها کردن مدلول ها به حال خود است. 286

وحدت متن نه در منشأ آن بلکه در مقصد آن نهفته است 288

مفهوم لنگراندازی = عناصر زبان شناختی می توانند به عنوان" لنگری " یا " تحمیلی" در مطالعه ی خاصی از یک تصویر به کار آیند. " تثبیت زنجیر شناور مدلول ها" .... بارت معتقد بود که عملکرد اصلی لنگر ایدئولوژیک است ... به عنوان مثال، عنوان دادن به عکس های مربوط به اخبار توسط یک نفر نشان می دهد که او آن را چطور خوانده است 293

نظریه پردازان پساساختارگرا : لکان بارت فوکو دریدا ژولیا کریستوا 27

..................................................................................................................................

پیرس : نشانه شناسی، نظریه های صوری نشانه هاست(منطق)

اقتصاد نشانه ای: استفاده ی نامحدود از عناصر محدود = خصوصیت رسانه ها131

برای دریدا هیچ چیز خارج از متن وجود ندارد. هیچ مدلول متعالی وجود ندارد 121

روایتی که در آن پایان بندی، بازگشتی به یک تعادل پیش بینی پذیر باشد، بستار روایی می نامیم. بستار به صورت حل یک تقابل شکل می گیرد143





نوع مطلب : کتاب 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.